Σύφιλη

Η σύφιλη είναι ένα χρόνιο σεξουαλικό μεταδιδόμενο νόσημα που προκαλείται από το βακτήριο Treponema pallidum.

Τα πρώτα συμπτώματα εμφανίζονται συνήθως μετά από τρείς εβδομάδες από την μόλυνση και διακρίνονται σε τρία στάδια:

• Στο πρώτο στάδιο εμφανίζονται ένα ή περισσότερα έλκη στην περιοχή που προσβλήθηκε (πύλη εισόδου) και εξαφανίζονται μετά από έξι εβδομάδες. Παρατηρείται επίσης και διόγκωση των επιχώριων λεμφαδένων.
  • Στο δεύτερο στάδιο τα συμπτώματα είναι πιο έντονα και ο ασθενής εμφανίζει εξανθήματα αρχικά στον κορμό και μετά σε όλο το σώμα, πυρετό, απώλεια βάρους λόγω ανορεξίας, πονοκέφαλο, μυϊκούς πόνους και πόνο στον λαιμό
  • Αν δεν θεραπευτεί η σύφιλη στο τρίτο στάδιο αρχίζει να επηρεάζει τα εσωτερικά όργανα του οργανισμού και προκαλεί ανεπανόρθωτες βλάβες στον εγκέφαλο, στους οφθαλμούς, στην σπονδυλική στήλη, στην καρδιά, στα νεύρα, στα οστά και στο ήπαρ. Επίσης αυξάνονται οι πιθανότητες να προσβληθούν οι ασθενείς με σύφιλη από HIV.

Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή γιατί υπάρχει και περίπτωση που αρχικά να μην εμφανιστεί κάποιο σύμπτωμα ειδικά όταν έχει γίνει λήψη αντιβιοτικών για άλλους λόγους και όταν εμφανιστούν συμπτώματα να είναι πια αργά.

Πως μεταδίδεται

Μεταδίδεται πολύ εύκολα ιδίως όταν βρίσκεται στην δεύτερη φάση. Δεν μεταδίδεται μόνο με την σεξουαλική επαφή αλλά και με την απλή δερματική επαφή, όπου το βακτήριο μέσα από μικρές διαβρώσεις από κοψίματα ή μικροπληγές διαπερνά στο δέρμα. Οπότε η χρήση του προφυλακτικού δεν προστατεύει σε όλες τις περιπτώσεις.

Επίσης μεταδίδεται από την μητέρα στο έμβρυο, ειδικά αν η νόσος βρίσκεται στο πρώτο ή δεύτερο στάδιο, με τη μετάγγιση αίματος και τη μεταμόσχευση οργάνων.

Εμφανίζεται κυρίως στα γεννητικά όργανα αλλά είναι δυνατό να εμφανιστεί και σε οποιοδήποτε άλλο σημείο του σώματος

Πώς γίνεται η διάγνωση

• Με αιματολογικές εξετάσεις
  • Με την λήψη ενός μικρού δείγματος υγρού από τις πληγές
  • Λήψη εγκεφαλονωτιαίου υγρού με οσφυϊκή παρακέντηση, στις περιπτώσεις που έχει προσβληθεί το νευρικό σύστημα.

Πως θεραπεύεται

Θεραπεύεται πολύ εύκολα, αρκεί να διαγνωστεί νωρίς. Αν δεν θεραπευτεί μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στον θάνατο. Χορηγούνται αντιβιοτικά φάρμακα κυρίως πενικιλίνη. Αφότου θεραπευτεί πρέπει να γίνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα αιματολογικές εξετάσεις για τα επόμενα δύο χρόνια, για να διαγνωστεί εύκολα τυχόν υποτροπιασμός της.