Ψωρίαση

Ψωρίαση είναι μια χρόνια φλεγμονώδης νόσος του δέρματος που χαρακτηρίζεται από τον γρήγορο πολλαπλασιασμό των κυττάρων του δέρματος. Εμφανίζεται κυρίως στις ηλικίες 20-30 ετών αλλά μπορεί να εμφανιστεί και σε οποιαδήποτε ηλικία. Αφορά περίπου το 2% του Ελληνικού πληθυσμού και δεν είναι μεταδοτική.

Πού οφείλεται

Τα αίτια είναι άγνωστα αλλά η επικρατέστερη θεωρία είναι ότι οφείλεται σε κληρονομικά γονίδια σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες όπως άγχος, κρύο, λήψη συγκεκριμένων φαρμάκων, υπερβολικός φόρτος εργασίας, ψυχολογικό stress, μετά από φαρυγγοαμυγδαλίτιδα και τραυματισμό του δέρματος.

Στο δέρμα παρατηρούνται ερυθρές πλάκες λόγω της φλεγμονής ,υπάρχει απολέπιση (αργυρού χρώματος λέπια) και το δέρμα είναι πιο παχύ.

Πού εμφανίζεται

Τα συνηθέστερα σημεία που εμφανίζεται είναι τα γόνατα, κνήμες, αγκώνες και στο τριχωτό του κεφαλιού αλλά μπορεί να εμφανιστεί και σε οποιοδήποτε σημείο του σώματος.

Πότε να ανησυχήσω

Όταν εμφανίζεται στα παραπάνω σημεία εντόπισης χρειάζεται μια κλινική εκτίμηση, ιατρική συμβουλή και η ανάλογη θεραπεία. Εντούτοις όταν εμφανιστεί στα νύχια των χεριών και των ποδιών τότε πρέπει να επισκεφθεί άμεσα το δερματολόγο γιατί ίσως η πάθηση έχει αρχίσει να προσβάλλει τα οστά. Στις μέρες μας η ψωρίαση θεωρείται ανεξάρτητος παράγοντας κινδύνου για καρδιαγγειακή νόσο.

Ποιοι οι τρόποι βελτίωσης της ασθένειας

• Η έκθεση στον ήλιο και γενικά το θερμό κλίμα βοηθάει ώστε να βελτιωθεί η εικόνα του ασθενούς ενώ αντιθέτως η υγρασία την επιδεινώνει
  • Αποφυγή κατανάλωσης αλκοόλ και καπνίσματος
  • Σωματική άσκηση
  • Ξεκούραση
  • Η διατροφή επηρεάζει την κατάσταση για αυτό και συνιστάται απώλεια βάρους στους υπέρβαρους και κατανάλωση τροφών με λίγες θερμίδες
  • Συνιστώνται τροφές πλούσιες σε ω-3 πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, αντιοξειδωτικά και ελαιόλαδο
  • Το άγχος επιδεινώνει την νόσο γι’ αυτό πρέπει να βρει ο ασθενής τον σωστό τρόπο διαχείρισης των καταστάσεων που του προκαλούν άγχος

Πώς θεραπεύεται

Η αντιμετώπιση της ψωρίασης επιτυγχάνεται με τους εξής τρόπους:

• Στις ήπιες εκφάνσεις με τοπικά σκευάσματα. Η χορήγηση ενυδατικών κρεμών καταπραΰνουν τον κνησμό
  • Συστηματικές θεραπείες από το στόμα ή ενέσιμα
  • Με φωτοθεραπεία, όπου το άτομο εκτίθεται σε ακτινοβολία UVA και UVB και η παραγωγή δερματικών κυττάρων επιβραδύνεται. Θα πρέπει όμως να αποφεύγεται σε ασθενείς που έχουν καρκίνο του δέρματος
  • Χορήγηση χαπιών ή βιολογικών φαρμάκων σε πιο σοβαρές περιπτώσεις
  • Με ιαματικά λουτρά, διότι το ιαματικό νερό έχει επουλωτική δράση

Η νόσος θα πρέπει να θεραπεύεται, όχι μόνο για αισθητικούς λόγους αλλά και για την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του ασθενούς.